Stolta föräldrar och syskon till en liten tjej!

Så var det nu då äntligen över! Det visade sig att Alma ville komma till världen härom natten även om barnmorskan och läkaren sa att det var inget på gång och det kunde dröja länge än innan det skulle hända något!
Det räckte visst med att ha varit på besök på förlossningen för att värkarna skulle sätta igång på hemvägen. Innan hade jag ju inte haft några värkar.
Så när värkarna hållt på lite till och från hela kvällen så kände jag att nu vill jag åka, för jag vill inte sitta i bilen med värsta värkarna och sitta och köra i 7 mil till BB! Så efter att ha haft kontakt med BB och maken gått kvällsrundan i lagårn, (mjölkade en nykalvad kviga), så åkte vi till V-vik! Resan gick bra bara gubben saktade ner lite under värkarna (jag konstaterade att vi har en väldigt guppig väg till V-vik!) Så efter en timme och en kvart var vi framme klockan 01,30. Därefter var det bara att kolla CTG, som såg bra ut, (värkarna fortsatte ju), samt därefter konstaterades det att jag var öppen 4 cm av 10 och att huvudet hade kommit hela vägen ner.
Sedan var det bara att få komma in på förlossningssalen och att vänta på att det skulle vara över! Efter det att vattnet gick vid kl.03,30 och jag var öppen 5 cm, tills det att Alma var ute så tog det bara 57 min! Så det var helt klart en väldigt smärtsam timma samt så hjälpte inte lustgasen så mycket! Så här snabb förlossning har jag aldrig haft tidigare, (jag brukar ju vara på BB mellan ett till två dygn innan allt är över)!
(Min man trodde inte att man skulle åka till BB förrens vattnet gått, men i detta fall hade vi ju fött på vägen dit i sådana fall, så det var tur att han inte fick bestämma när vi skulle åka!)

Så den 5 januari kl 04,27 föddes vår dotter Alma, hon vägde 4115g och var 52 cm lång!

                                                  
CTG-koll vid ankomst!              11 min före Almas                   3 timmar efter ankomst!   
                                                     ankomst!  

                                                                                                                               
Goda mamma pappa
fikat efter allt var klart!

Så när allt var färdigt på förlossningen och bebisen var ute så kan man ju tro att nu är man av med smärtan, men inte då! Första dygnet hade jag sådana kraftiga eftervärkar att jag trodde att jag höll på att gå igenom en förlossning till, fast utan lustgas denna gången! Mycket plågsamt vill jag lova! Detta blev bättre med tiden så från att gå från ny förlossning till värsta mensvärken på ett par dygn så är det inte så farligt längre!

Därefter var vi kvar på BB till måndag mitt på dan, då kom syskonen och pappa och hämtade hem oss! Det var väldigt stolta storebrorsor som bråkade om vem som skulle hålla Alma först, de kunde inte få nog av henne liksom! Sedan fotograferade vi oss till tidningen med innan vi skulle åka hem, så vi får hoppas att det blev bra!

                                       
Rund och go!                          Välkommen hem                       Faster och farbror
                                              middag!                                  kommer med kvällsfika!

Det kommer lite fler bilder sedan när jag har stylat de färdigt, (måste rotera dem iallafall)!

Efter det att vi har kommit hem så har saker och ting varit lite till och från, igår var det inte mycket som var bra t.ex.
Efter att sovit obefintligt i 4 dygn så inser man varför pappan skall var ledig i 10 dagar i samband med födslen och vara HEMMA! Magen värker, brösten värker, man är supertrött och massor saker behövs att göras! De andra syskonen vill ju inte sova hela dagen bara för att mamma vill det! Då ångrar man att man inte är kvar på BB och blir ompysslad! Som tur är har jag en jättego svärmor som har skött markservicen med frukost och middag! Annars skulle nog min familj och drängen svälta ihjäl, eller iallafall få leva på yogurt och mackor! Samt har hon även tagit hand om barnen en del, men de vill ju så gärna vara med lillasyster och klappa på henne (sen om hon sover har ju ingen betydelse), så det var svårt att få lite sömn på dagen med!

Men då på kvällen kom det en ÄNGEL till oss!!!
Det var min granne som kom och det var nog till stor del hennes förtjänst att jag inte bröt ihop helt och hållet igår, samt att jag mår så bra som jag gör idag! Sådana vänner är guld värda och jag kan inte vara nog så tacksam!!! TACK, TACK, TACK!
Vad hon gjorde var att hjälpa mig att plundra granen och att dammsuga huset! Vi misstänker nämligen att sonen inte tålde granen, han fick eksem och blev kliig i ögonen och näsan rann, detta blev värre efter att ha sovit hemma en natt efter att ha sovit hos farmor i några dagar! Så då kunde inte jag med gott samvete låta den få vara kvar inne en natt till när han hade blivit märkbart sämre! Samt hade dammråttorna party på övervåningen och dansade itakt till tvmusiken! Så skulle vi inte bli dammallergiker allihopa och framförallt låta Alma vara med om den chocken, så behövdes det att dammsugas! Jag hade ju bara bett min man att göra detta några gånger, med början en vecka tidigare, inget hade blivit gjort! Hans kommentar: Men vi hade ju städhjälp för två veckor sedan! Blir man sur eller sur?? Så då kom iallafall min underbara granne och erbjöd sig att hjälpa mig med detta, så det räddade min dag igår! Än en gång TACK!

Sedan vill jag passa på att tacka för alla hälsningar jag har fått på bloggen! Man blir glad av att se alla som bryr sig! Tack allihopa!

Även idag ska vi äta middag hos min svärmor, det blir fläskpannkaka idag! Gott!
Efter att ha ätit gasframkallande sjukhusmat i några dagar så uppskattar man hemmalagat lite mer!
Chiliconcarnen första dagen gjorde att Alma fick några jobbiga första dygn med mycket ont imagen och svårt att sova! Samt underhölls det ju med all blomkål och broccoli som serverades till maten också!

Så dagens ledord får bli: "Ät inte bönor på sjukhus, tänk på miljön!"

Kram från mig och hela min familj som nuförtiden består av fem medlemmar!

PS Hemhjälp kominerat Nanny sökes närmsta veckan, intresserad? Hör av dig! DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0